Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Havrepepparkakor och varm choklad

Publicerad 2014-11-23 13:29:00 i Mat,

Inte världens bästa lunch. Men så började ju dagen med äggröra och bacon - något som inte finns med på min lista över frukostar som passar mig. Dagen började dåligt och fortsätter utför... "Förkylning och vila vila vila makes Jennifer go very far down".

Dagens "lunch" var havrepepparkakor och varm choklad med grädde. Jag hittade inget bra recept på havrekakor, så jag labbade lite själv.

5 dl fiberhavregryn (blir säkert bättre med vanliga men det hade vi inte hemma)
0,5 dl kokosmjöl
0,5 dl mandelmjöl
2 msk agave sirap (eller honung)
5 tsk pepparkakskryddor
2 ägg
Lite vatten
Smör? Jag skulle ha i det sista smöret vi hade hemma, ca 25 gram. Men det exploderade när jag skulle smälta det i micron så det blev inget...

Rör ihop allt torrt först. Blanda ner äggen och vattnet och sen honungen. Det blir lite torrt och du får göra som som du gjorde köttbullar - ta i handen, krama ihop och sen platta ut. Jag fick det till 12 kakor. Ganska lagom storlek, för de är mättande... In i varmluftsugn på 175 grader i ca 10-15 minuter.

Till dem drack jag varm choklad. Minimalt med mjölk i en kopp, fyll på med kakao och någon tesked honung och rör till gegga. Fyll på med mjölk och rör runt. In i micron i några minuter (akta så att inte mjölken kokar över!) och sen på med vispad grädde och lite kanel ovanpå.

Näringsnivå låg men julkänsla och kaloriinnehåll högt. Skärper till mig till middagen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela