Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Träningsdagboken 29 maj 2014

Publicerad 2014-05-29 16:50:00 i Träning,

Dubbla gympass

 

Jag var överambitiös när jag planerade den här lördagen (eller torsdagen?). Att hinna med både tvättstuga, träningspass och kalas under ett begränsat antal timmar var kanske att ta i. Jag är inte helt övertygad om att jag valde rätt två grejer att fokusera på när jag valde att gå till gymmet istället för födelsedagskalas. Det gnager lite, lite i samvetet. Faktiskt. Men jag vill verkligen ha vilodag imorgon och på söndag - och då finns det bara idag kvar att träna på.

Jag inledde dagen med ett ben- och magpass. Återigen två dagar på raken med magträning. Jag ska inte fortsätta så! Jag är övertygad om att jag får mest effekt om musklerna får vila längre mellan. Men nu blev det som det blev... Jag persade i squats också. Fick äntligen använda de där stoora viktplattorna - en 20 kilos på varje sida (i smith). Och så tio reps på det. Sist av alla set också. Det tar sig. Verkligen!

Fortfarande får jag fokusera på att göra dem rätt. Knäna är fortfarande lite, lite instabila och jag drar åt höger om jag inte passar mig. På balansplattan kunde jag släppa väggen betydligt oftare än förra veckan. Sen la jag också på en massa vikt på magövningarna - trots att jag tränade musklerna igår.

 

Sen åt jag frukost. Länge. Jag hade planer på att städa innan tvättstugan vid klockan 11, men även där var jag nog överambitiös. Jag behöver nog vila mer än jag tror... Efter att ha tvättat, lättstädat och ätit lunch tog jag ett pass på gymmet till. Rygg och triceps i ett fullsmockat gym. Proppat. Sånt som innebär en massa väntan och omstuvning i övningarna. Och jag ville inte instagramma därifrån när det var så mycket folk runtomkring. Dels känns det lite... fåfängt. Och dels vill jag inte riskera att andra hamnar på mina foton. Integritetsrespekt, typ.

 

Träningsdagboken 28 maj 2014

Publicerad 2014-05-28 19:05:00 i Träning,

Axlar, mage och transportlöpning

 

Dagen startade på gymmet. Jag mosade skiten ur axlarna och magen! Idag var vi bara tre stycken på gymmet. Klent! Kanske de flesta var lediga eller tränade på andra sidan halvdagen istället? Herregud, så härligt det är med axelträning. Och se - det börjar ta sig även här!

 

Sedan åkte jag in till jobbet och jobbade skiten ur skallen också. Stressa, stressa, stressa. Det här med halvdagar är ju både trevligt och otrevligt. Mängden jobb minskar ju inte enligt arbetstiden. Så allt som vanligtvis ska hinnas med på en hel dag ska plötsligt klämmas in på en halv. Prioriteringar, speed och några småsaker som faktiskt får vänta. Och efter det här var jag redo för att svettas ur stressen på transportlöpningen hem!

 Dock såg det ut såhär i sju minuter (!) Garmin Fenix 2. Fail. När jag kom hem ville den dock uppdatera, så jag förlåter den såhär i efterhand.

Så jättesvettig blev jag däremot inte. Jag tar mitt uppdrag som farthållare på Asics Stockholm Marathon på lördag på allvar. Riktigt allvar. Att springa långsamt är inte så lätt som det låter. Så idag övade jag. Jag ställde in Garmin på att varna mig när jag gick under 7:40- och över 7:20-tempo. Som den varnade! Ett tag trodde jag att jag skulle få vibrationsskavsår på armen. Det är svårt. Svårt, svårt, svårt. Men de sista kilometerna gick faktiskt bra! Nerverna är lugnare och det ska bli så himla roligt på lördag!

Skärmavbild 2014-05-28 kl. 20.45.25

Träningsdagboken 27 maj 2014

Publicerad 2014-05-27 18:04:00 i Träning,

Bröst, biceps och yoga

 

Igår hade jag vilodag. Det innebär sovmorgon och att inte träna på kvällen. Ganska soft dag. Och helt plötsligt fann jag mig själv mitt i säsongspremiären av grillning och picknick i gräset!

 

Hur mysigt som helst!

Imorse gick jag efter många, många, många snooze upp och gick iväg till gymmet. (Jag brukar inte vara seg på morgonen men idag var det något extremt!) Jag pumpade bröst och biceps. Och kolla - det tar sig!

 

Ikväll skulle jag sprungit med AktiRun men jag har fortfarande lite öm fotled från söndagens trailpass. Jobbigare än jag tror för dem att hoppa omkring på stenar. Jag hade heller ingen energi eller motivation, men jag ville väldigt gärna vara ute i solen. Så jag drog på träningskläder och körde ett yogapass på gräsmattan. Grannarna får skratta bäst de vill - det var väldigt skönt att strääääääcka ut på kroppen.

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela