Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Göteborg Running Club

Publicerad 2013-02-26 21:28:00 i Träning,

Att löpning är en ensamsport är sant.

Det är det jag älskar med löpning. Det är bara jag. Medmänniskor på gatan måste visserligen tas hänsyn till och aktas men de berör mig inte. Om jag inte vill att de ska göra det.

Att löpning måste vara en ensamsport är inte sant.

Det fick jag bevis på ikväll. Ikväll ville jag att medmänniskorna runtomkring mig skulle få bidra med sin energi. Jag ville ha deras stöd. Jag ville ha en ledare. Jag ville slippa fundera själv var jag ska springa, i vilket tempo, vilka styrkeövningar jag ska göra och vilka intervaller jag ska ta. Jag ville ha en grupp runtomkring mig som peppar och stöttar. Jag ville inte kunna fuska. Så jag tog mig till Linnéplatsen till klockan 18. Där samlas på tisdagar Göteborg Running Club (sök upp dem på facebook och följ med!). Vi blev många och det var jättekul. Jag kommer att göra träffarna till en del av mitt träningsprogram. Jag byter torsdagsintervallerna mot detta och sätter istället tisdagsdistansen till torsdagarna.

Imorgon ska det vara lika underbart väder som det varit de senaste dagarna. Strålande sol, inga moln och cirka två plusgrader. Jag ska lunchjogga! Det behöver inte vara jobbigt, och absolut inte gå snabbt. Men jag måste ut i solen! Så nu ska jag packa nästa väska och sen gå och lägga mig. Jag är helt slut!

Lopp 2013

Publicerad 2013-02-24 16:46:00 i Träning,

Nu har jag börjat kolla runt efter lopp jag vill springa under 2013. Fyll gärna på i kommentarsfältet om ni kommer på fler som är roliga. Nej, jag kommer inte att springa alla... Men fler än de fyra jag är anmäld till måste jag väl ändå kunna klämma in?!
 
Göteborgsvarvets Seedningslopp 24 mars - Göteborg: Distans 10 km (Anmäld! Mål: 52 minuter)
 
Spring Cross 20 april - Stockholm. Distans 6/12/18 km
 
Urban Trail Sthlm 25 april - Stockholm. Distans 10 km
 
Helsingborgs stadslopp 4 maj - Helsingborg. Distans 10 km
 
Vårruset Göteborg 13 maj - Göteborg. Distans 5 km
 
Göteborgsvarvet 18 maj - Göteborg. Distans 21 km (Anmäld! Mål: 2 timmar)
 
Tjejmarathon 29 juni - Roslagsleden. Distans 53 km (Anmäld! Mål: jogga hela vägen)
http://tjejmarathon.wordpress.com
 
Kraftprovet 19 juli - Västergötland. Distans 11,6 km
 
Axa fjällmarathon (halvmarathon) 3 augusti - Jämtland. Distans 21 km
 
Malmö halvmarathon 10 augusti - Malmö. Distans 21 km
 
Midnattsloppet 17 augusti - Stockholm. Distans 10 km (Anmäld! Mål: 54 minuter)
 
Skutan runt 17 augusti - Jämtland. Distans 24 km
 
Kilsbergen trailrun 7 september - Närke. Distans 14 km
 
Stockholm halvmarathon 14 september - Stockholm. Distans 21 km
 
Rivseden terräng 14 september - Väsergötland. Distans 17,7 km
 
Tjurruset Karlstad 14 september - Karlstad. Distans 10 km
 
Lidingöloppet 28 september - Stockholm. Distans 30 km (Inte anmäld ännu, men jag ska snart. Tror jag. När jag känner att jag har 665 kronor att investera i ett lopp... Mål: slå 2012 års resultat 3:18:43)
 
Tjurruset 5 oktober - Stockholm. Distans 10 km
 
 
 
Hur typiskt är det att tre av de lopp jag är mest sugen på att anmäla mig till är samma dag? Suck. Så typiskt!

Träningsdagboken 23 februari 2013

Publicerad 2013-02-23 15:45:00 i Träning,

När jag åt frukost var det extremt fint väder. Alla löpare vet hur det svider i ett löparhjärta när man vet att man bör vara inne och stilla när det är underbart, soligt väder. Speciellt när vintern varit på tok för lång!

Det gick fram tills E åkt till jobbet. Jag ligger på soffan och tänker "Näe! Nu får det vara nog!" När jag drog på mig kläderna tänkte jag "om jag blir sjukare nu kommer jag inte att förlåta mig själv". Jag tänkte också att det är konstigt hur det kan kännas så nervöst inför ett löppass. Det är lite som att ha en dejt med sin pojkvän efter att inte ha träffats på ett tag. Det pirrar i magen och man är glad och förväntansfull. Jag funderade på om jag kommer ihåg hur det känns att springa. Tveksamt. Kommer jag ihåg hur man gör?


Jag stack ut och höll fokus på pulsen. Eftersom jag varit sjuk tror jag att det är bättre att hålla kollen på pulsen än på tempot. Det får bli det tempo det blir. Vanligtvis springer jag på mellan 5:45- till 6:10-minuterstempo, ganska oberoende hur långt jag springer. Det hänger snarare på dagsformen. Idag slutade mina 5,44 kilometer på 32:35 minuter. 5:58-tempo i snitt. Och det kändes skönt hela vägen. Jag hade en skön puls hela tiden. Jag kände mig knappt ens svettig (fast lite svettig blev jag ju). Så gött! Nu gäller det bara att kroppen chillar ner sig resten av dan och inte drar på sig något. Jag fyller på med protein, ska sen duscha och efter det tänker jag inte göra många knop. Just nu ömmar knäna lite, vilket skrämmer mig. Men det är klart - de är ju ovana. Nu måste jag få av de halvsvettiga kläderna och hoppa in i en varm dusch.

 

 

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela