Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Träningsdagboken 29 oktober 2014

Publicerad 2014-10-29 17:21:00 i Träning,

Morgonjogg. Ett underbart sätt att starta dagen!

I morse gick jag upp en timme innan det var dags. Först låg jag en stund i sängen och hörde regnet smattra mot rutan innan jag gick upp. Mysigt! Tassade upp för att göra kaffe. Kröp upp i soffan och tittade ut. Hela fönstret var täckt av regndroppar och i vattenpölarna såg jag att det regnade på bra. Nu tycker vissa att det är svårt att komma ut. Och kanske tycker jag jag också det ibland. Men idag, precis som förra veckan, blev jag bara tokpepp av det här. Jag såg att det blåste. Jag förstod att det skulle att bli blött. Det skulle bli badass! Hårt. Tungt. Kämpigt. De löpare jag möter under de här förhållandena får alltid extra breda leenden. Det är en speciell sorts connection badasslöpare emellan. Som att man är del av en klubb. Typ "vi som springer oavsett vädret". Töntigt? Kanske.

Jag krigade på i fem kilometer av motvind och sånt där regn som bara verkar finnas i Göteborg. Dropparna hade slutat falla men luften var blöt. Jag blev blöt under kläderna. Fukten trängde igenom det mesta. Jag försökte att hålla tempot bekvämt och tog vägen över Redbergsplatsen istället för runt. Backe upp och ner. När jag kom in till Göteborg valde jag en ny väg för att röra om lite i skallen och öppna upp för kreativitet. Sprang i allén och fick ett löv i fejset. God morgon på dig också... Kom till slut fram och köpte med mig en burk kvarg innan jag gick upp på kontoret. Den skulle jag ha till frukost efter duschen. Duschen, ja... Gymkortet, alltså inträde till stället med duschen... Det låg kvar hemma.

Sucken som uppstår. Ska jag behöva åka hem igen, blöt, kall och svettig, för att duscha - och sen åka tillbaka till kontoret? Men suck! Humöret i botten. Men så gör jag ett försök. Jag har medlemsskap på Friskis & Svettis fast mitt träningskort har gått ut. Själva kortet ligger i skrivbordslådan. Jag tar med allt och går ner dit. Frågar snällt om jag bara kan få ta en dusch. Det går fint. Seriöst - Friskis & Svettis Kungsgatan gjorde hela min dag hundra gånger lättare! Vilken service! Hundra gånger tack!

 Dagens ass-savoiur!
 

Nu har jag precis avslutat ett pass på hemmakontoret, där jag fastnade efter lunchpromenaden med hunden. Nu ska vi laga ännu ett av de supergoda recept som igår i mitt kostschema. Life... is good!

 Jag äter för övrigt skandinaviens godaste mellanmål... Hemgjort fröknäckebröd och avocado!

Träningsdagboken 27-28 oktober 2014

Publicerad 2014-10-28 19:45:00 i Träning,

Söndagsmys och bra start på veckan

Jag borde ha sprungit en kort sväng i söndags. Det stod på schemat. Men jag städade i några timmar och sen gick jag fyra kilometer med hunden. Paus på mitten för korta rusher med honom i hundgården. Bakade när jag kom hem. Det gick både bra och dåligt…

 Fail! Men sambon gjorde musli av det. Rädda det som räddas kan.

 

Det fick liksom räcka som aktiviteter på en söndag. Jag var trött i benen efter lördagens långpass! Och trött och seg i allmänhet.

Igår startade jag dagen med ett pass för benen. Stabilt och jobbigt. Jag skulle tagit ett pass på eftermiddagen också, men jag fick jätteont i magen efter lunch. Det släppte inte förrän framåt åtta. Då körde jag stretch och prehab framför Vetenskapens Värld. Också ett sätt att avsluta en måndag.

Det passet tog jag istället i morse. Magen fick jobba riktigt hårt. Jag gillar det!

 Och så drar jag in bollen under mig, med raka ben. Svider fint i kistan. Prova!

 

Sen sprang jag hem från jobbet också. Jag hade faktiskt ett sug efter löpning redan igår kväll. Bra tecken! Det skulle vara skönt och gå långsamt. Men den där lusten att springa gör konstiga saker med tempot... Jag ville trycka på. Så det gjorde jag. Klädd för en runda i september, trots att det är 28 oktober. Det är verkligen en mild höst hittills!

 För en höstälskare är det här vädret perfekt!

Träningsdagboken 24-25 oktober 2014

Publicerad 2014-10-25 16:00:06 i Träning,

Fredagsfys och lördagslångt
 

Igår började jag dagen med ett pass för benen. Jobbigt, som alltid. Tekniken sitter bättre och bättre och det känns som om jag blir starkare nu. Kul!

 HUR den här pinnen är så jobbig fattar jag inte. Men den är det!

Efter jobbet var jag helt slut. Inte så mycket fysiskt kanske men jag bestämde mig för att ta en kväll på soffan. Jag stängde av datorn vid fem. Vid sju insåg jag att jag behövde ta ut hunden, regn eller inte. Vi tog en snabbpromenad och plötsligt fick jag ny energi. Såklart jag skulle ta det sista passet också. Det står ju på schemat. Och vad är en mental trötthet? Den är ju bara att köra över. Så det gjorde jag. Jag gick till gymmet och öste! En halvtimme senare gick jag därifrån sjukt nöjd. Att det ska vara så svårt ibland. Jag vet ju att det är värt det när jag är klar...

Nu har jag precis kommit hem från ett långpass. 28 kilometer. Jag ville lägga av vid 12. Fick verkligen kämpa de sista 10. Tempot var bra och pulsen okej men herrejösses vad slut jag blev! Musklerna kan jag inte göra så mycket åt. Baksida lår tog slut och jag fick känningar i svanken och ryggen. Det är inte lättfixat. Det som jag gjorde fel och som är lättfixat är energin. Jag fyller på bra med vatten men jag behöver mer än 24 gram mjölkchoklad efter 15 kilometer. Jag måste fylla på tidigare och fylla på med salt. Vid 24-25 kilometer var jag tvärslut i skallen och var yrslig och dimmig. Oskön känsla! Jaja. Mer energi tidigare, helt enkelt. Fast det hade nog inte hindrat känslan jag ligger med nu; Överkörd av en lastbil? Hela kroppen är slut. Musklerna vägrar att aktivera sig. Så jag tänker ligga här ett par timmar... Men nu är de långa passen klara. Om 15 dagar springer jag ett marathon. Så nästa vecka tar jag ett "normallångt" långpass på 20 kilometer. Det får räcka. Jag blir nog inte bättre än såhär innan dess. Får hoppas på att ta mig i mål, bara.

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela