Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Inför Tjejmarathon

Publicerad 2013-06-26 18:59:00 i Träning,

Nu är det tre dagar kvar! (Egentligen två: torsdag och fredag.) Herregud...

 

(Peppa mig genom att sätta in en slant här: http://www.jordensbastaaffarside.se/insamling/starstruck_unltd/tjejmarathon_2013_foumlr_alla Alla bidrag är välkomna, oavsett storlek!)

 

Jag har ont i halsen. Jag har haft ont i halsen ett par dagar och det ser inte ut att vända. Snarare tvärtom. Men jag tänker tillbaka på min senaste stora utmaning; Lidingöloppet. Jag mådde precis likadant en vecka innan - och det gick bra. Det som inte gick bra i Lidingöloppet var att jag blev tom på energi eftersom jag knappt åt innan och bara drack vatten under loppet. Det vet jag hur jag ska rätta till under Tjejmarathon. Så jag känner att det får vara som det är. Jag kan ju inte göra något åt det här nu. Det blir som det blir och loppet får gå som det går. Jag håller mig så stilla det bara går fram tills dess. Jag proppar i mig vatten, kan jang, ingefära och extrema mängder vitlök. Det måste gå bra!

Jag har överätit sedan midsommar. Det finns inget stopp i mig! Jag äter popcorn och glass så att jag snart ser ut som en mix av dem men blir aldrig mätt nog. Jag skyller på att "jag ska springa långt och måste kolhydratsladda" men ärligt talat - efter helgen måste det bli skärpning på torpet!

 

Jag har inte packat ännu. Jag har inte heller köpt en del av den obligatoriska utrustningen ännu. Jag vet inte ens vad jag ska packa ner. Jag är otroligt oförberedd. Det är väldigt mycket "jag ska" men väldigt lite blir gjort. Kanske hänger det ihop med halsont och tillhörande energibortfall? Men det oroar mig lite att jag inte är så pigg, pepp och förberedd. Å andra sidan oroar det mig inte alls att jag är opepp. Det är tre dagar kvar, och det är antagligen bra att inte vara för peppad. Pepp tar väl också energi?

 

Hm, vad är det mer jag måste göra inför lördag? Packa, såklart. Shoppa utrustning. Flyga upp. Det gör jag på fredag kväll och bor hos mamma. Jag räknar iskallt med att hon har koll på allt som händer från tidpunkten jag landar på Arlanda. Jag tänker packa en liten väska att checka in, med typ duschsakerna, och ha det viktiga (löparskor, vätskerygga, kläderna) i handbagaget. Oddsen att väskan inte kommer fram är stora men om det skulle hända kan jag ju inte springa. Och det vore verkligen hemskt!. Säkra före det osäkra, alltså.

 

Öhm. Annars känns det bra. Tror jag. Men herregud - vad är det jag gett mig in i?!

Träningsdagboken 20 juni 2013

Publicerad 2013-06-20 18:58:00 i Träning,

Vissa dagar är ju lite värre än andra. Idag har jag ställt till mer än jag gjort rätt. Jag har skapat mer problem än jag löst. Jag har varit allmänt snurrig och virrig. Stressad.

 

Jag har sagt det väldigt ofta och jag gör det igen. Stress som inte få komma ut ur kroppen förstör kroppen. Alltså fick det bli lite löpning idag, trots allt. Trots huvudvärk. Trots yrsel. Trots ont i vänsterfoten. Trots allt. Dock gick det sisådär. Pulsen var hög trots att jag andades med näsan. Det var jobbigt och varmt. Men det gick, och sista kilometern fick jag svårt att hålla igen tempot. Viljan att springa fort var det inget fel på...

 

 

 

Jag har fortfarande ruskigt ont i vänsterfoten. Så nu tänker jag försöka vila fram till Tjejmarathon (nio dagar kvar - gaaah!). Vi får se hur det går. Jag kanske tar nån liten kortrunda för att få ut nervositeten ur benen. Men jag är orolig för hur foten kommer att palla. Hoppas att den bara är lite kinkig nu och att det går över. Ska även få massage på måndag. Allt för att kroppen ska vara i så skön form som möjigt inför min hittills största fysiska utmaning. Hoppas dock att vädret är något kallare än idag. Över tjugo grader och strålande sol vill jag inte ha.

 

Nu ska jag göra guccamåle. Jag ber om ursäkt på förhand till sällskapet på morgondagens midsommarfirande.

Träningsdagboken 18 juni 2013

Publicerad 2013-06-18 18:57:00 i Träning,

Idag har jag tagit mig till fots dit jag ska, och sen hem igen. Lyckligtvis ett par timmar mellan. Jag försöker lära mig det här med att springa flera gånger så att jag någon gång i sommar kan vara med på "En mil var tredje timme"... Idag blev det två gånger fem kilometer. "Fem kilometer var åttonde timme" är väl en bra början?

Såhär gick det på morgonen;

¨

... och såhär gick det i eftermiddags:

 

Kändes helt okej ändå. Hade lite träningsvärk under dagen och imorgonbitti lär det inte vara bättre. Men jag har ambitionen att springa imorgonbitti också. Vi får se hur jag tänker imorgonbitti och hur kroppen känns. Har oroväckande ont på sidan av vänsterfoten. Om den inte är bättre imorgon tänker jag faktiskt vila. Nu är jag för nära Tjejmarathon för att riskera en skada. Hellre lite för mycket vila än riskera överträning och skada. Just nu.

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela