Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Efter "5 kilometer var trejde timme"

Publicerad 2013-07-27 21:26:00 i Träning,

En sån dag!

Idag har jag sprungit fem kilometer var tredje timme. Jag är en person som fungerar dåligt utan ordentlig sömn. Detta har verkligen satt mig på prov redan från start. Första passet startade redan klockan tolv.  Jag gick och la mig runt tio. Väckarklockan väckte mig 23:45.

 


Jag är mörkrädd. Jag är även misstänksam mot människor som är ute på natten och jag bor så pass centralt att det är människor i vårt område dygnet runt. Första passet gick snabbare än jag tänkt. Jag sprang runt ett industriområde som var så gott som folktomt. Jag tog även andra passet där, det pass som startade klockan tre. Jag var hemma från första passet vid halv ett. Åt chokladboll, drack vatten och snabbduschade. Var väl i sängen kvart i ett. Väckarklockan ringde 2:45.


Detta pass gick långsammare. Jag var ännu räddare. Vid tre på natten är de fulla som är ute ordentligt fulla. Jag tog samma runda som fortfarande var folktom. Jag försökte tänka "jag ska kunna springa i flera timmar" som tempo och det funkade bra.
Kom hem runt halv fyra och var i säng runt kvart i fyra. Min sambos väckarklocka ringde runt kvart i fem. Han skulle åka till jobbet klockan kvart över fem. Min väckarklocka ringde 5:45.



Nu var det ordentligt tungt att komma upp och iväg. Huvudet värkte. Höftmuskel och baksida lår värkte. Men det gick. Jag sprang en enkel runda på 2,5 kilometer åt andra hållet innan jag tvärvände och tog samma väg tillbaka. Hemma igen vid halv sju. I med chokladbollar, duscha och sedan marsh i säng! Nästa väckarklocka ringde kl 8:45.



Då var det världens blixtoväder ute. Det blixtrade ungefär var tionde sekund och det åskande konstant. Spöregnet (skyfallet) brydde jag mig inte så mycket om men ville inte gärna bli träffad av blixten. Jag bestämde mig för att ta en kaffe, chokladbollar, lite melon och vänta ut vädret. Det värsta var över vid halv tio så vid tio stack jag ut. Och nu gick det undan! Kaffet satte fart på benen, minsann. Skönt var det också. Medan jag sprang hörde jag "Västtrafik informerar. Stora störningar i trafiken på grund av rådande väder". Jag tänkte "stora störningar i Jennifers hjärna på grund av rådande aktivitet i detta väder". Jag var hemma igen vid halv elva ungefär och efter en dusch och ännu mer chokladbollar satte jag mig i soffan och tog det lugnt. Nästa alarm för "ut och spring" gick 11:45.



Jag sprang samma runda som vid klockan tio. Nu var det bara duggregn och ganska skönt ute. Det luktade ganska gott och det kändes verkligen som om naturen tackade för vattnet. När jag kom hem igen vid halv ett tog jag en ordentlig och lång dusch och sedan åt jag en ordentlig och stor portion med spaghetti och köttfärssås. Megamätt slumrade jag nästan på soffan. Jag låg i alla fall väldigt stilla i en timme. Nästa alarm ringde klockan 14:45.



Nu bar det iväg in till stan. Jag hade bestämt träff med en kompis för fika vid kvart i fyra. Jag sprang därför till gymmet, duschade en snabbdusch och tog på mig de torra träningskläder jag hade med mig i transportlöparryggsäcken. Sedan en paj- och glassfika på De Maetto och efter det en promenad till centralen för mera kaffe. Därefter blev klockan 18 och det var dags att springa hem igen.



Plötsligt varmt och kvavt igen. Smockat med folk vid Ullevi. Jag blev rejält svettig och skavsåren jag dragit på mig gjorde sig mer och mer påminda. Men det var bara att trampa på. Sedan var det ju bara ett enda pass kvar. Egentigen hade jag behövt sova men jag tänker försöka sticka till Stockholm tidigt imorgonbitti så jag packade istället det jag ska ha med mig. När jag var klar satte jag mig i soffan och tog det lugnt en stund. Jag var trött som ett as när klockan blev 20:45 och det var dags att klä på sig för sista rundan. Varm runt ögonen, lätt huvudvärk, nästan feberkänsla - slut, helt enkelt. Men larmet ringde som det skulle och jag gjorde det jag skulle...

 

 

Det gick i stabilt tempo. Skönt. Avsutades på kvarterets pizzeria där jag köpte en kebabtallrik som jag nu ska trycka i mig tillsammans med en alkoholfri öl.

 

Det här var en rolig dag ändå.

Inför "5 kilometer var tredje timme"

Publicerad 2013-07-26 20:34:00 i Träning,

Imorgon (lördag) kör jag det här; https://www.facebook.com/events/613159052050735/?ref=2

 

Fem kilometer var tredje timme. Jag vet att man "egentligen" ska köra en mil var tredje timme - men vem har bestämt att det måste vara så?! Jag vill köra fem kilometer, så jag kör fem kilometer. Så det så!

 

Egentligen går jag på periodisk fasta. Jag äter bara mellan kl 12-20, men nu är det undantag. Jag kommer att fortsätta att äta efter kl 20 idag (fredag) om jag vill det och jag kommer att fortsätta efter att sista intervallen är klar imorgon (runt 21:45). Periodisk fasta och träning funkar ihop när det bara är ett eller två pass om dagen. Då kan jag trycka i mig BCAA innan passet och försöka planera in så att jag är klar med träningen innan kl 12 eller innan kl 19.30 så att jag får äta efteråt. Men det här är en speciel situation och jag kommer att vara igång precis hela dan. Så jag "fuskar". Det är nog inte hälsosamt annars. Och jag vill inte vara så principfast att jag agerar på ett sätt som inte är bra för mig. Att springa var tredje timme kommer att vara påfrästning nog på kroppen - den behöver inte gå back på energi samtidigt.

Här är jag nu i "uppladdningen"

Klockan 17.51

 

 

 
 

 

Det här väntar på mig efter varje intervall...

 

Mjölk med blåbärssmak och chokladbollar gjorda med extra salt i

- för det kommer att vara gott efter passen.

 

Klockan 18:53:

 

 

Garmin på laddning.

 

Klockan 20:03:

 

 

 Middag = Nån vit fisk med creme fraiche-sås och potatis och älskade ärtor!

Klockan 20:28:

Försöka "vila-sova" på soffan framför någon dålig serie. Att lägga mig i en säng vid halv nio är meningslöst. Jag blir bara rastlös och kommer inte till ro. Så jag håller mig på soffan, med ljud och ljus omkring mig. Hoppas somna men vi får se hur det blir. 23:45 ringer väckarklockan i alla fall.

 

Hörs imorgon efter alla intervaller eller på söndag om jag är riktigt trött när det är klart...

Over & out!

Träningsdagboken 24 juli 2013

Publicerad 2013-07-24 15:02:00 i Träning,

Idag har jag nog maxat ut min träning under förmiddagen. Med vilodag imorgon "passar jag på medan jag kan". Jag värmde upp inför rygg- och armpass med fem kilometer jogging. Verkligen i lugnt tempo! Att snitta över 6 min / km var ett tag sen. Men det kändes ändå helt okej.

Fokuset idag låg på gympasset - joggingen dit skulle ju bara vara uppvärmning och ge energi, inte ta. Jag missade att ta BCAA-kapsel innan, så jag gjorde det när jag kom fram. Sedan satte jag igång. Jag hittade rätt maskin den här gången, så jag kunde ta lite tygnre vikt på första övningen! Sist körde jag 15, 20, 25 kg. Idag tog jag 20, 25 och till sist vågade jag mig på 30 kilo! På övningen jag förra veckan körde 15, 15, 20 kg på körde jag idag 20, 25, 25 kg på. I övningen där jag sist körde i helt fel maskin körde jag 15 kg i alla tre seten. Helt lagom. Eventuellt nåågot för tugnt. På nästa övning hade jag 7,5 kg på de första två seten och 10 kg på sista. Insåg även idag att jag sist missade att göra andra delen av övningen sist... Men idag gjorde jag hela. Och det blev mycket jobbigare!
Sedan var det dags för dips. Sist jag masade klarade jag 19, 11 och 11 stycken. Nu klarade jag 22, 16 och 17! Wohoo! Till nästa övning orkade jag sex stycken i första set och fyra stycken "halva" i de sista två seten. Galet jobbigt. Galet!


Efter detta var ryggpasset klart. Jag hade medvetet inte tagit med mig duschsaker och ombyte. Jag tänkte att "antingen springer jag hem eller så får jag åka svettig på vagnen". Men så slog envisheten i. Vad tusan - imorgon är det ju vilodag! Kör nu! Så det gjorde jag. Långsamt. Väldigt långsamt. Snittade på 6:19 min / km. Men eftersom det var ett "efter-gympass-joggingpass" så får det väl vara okej. Nu var det verkligen "istället för att gå" - på riktigt!

 

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela