Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Göteborgsvarvet 2014

Publicerad 2014-05-18 11:38:00 i Träning,

En sån dag!

En väldigt fin dag. Den första sommardagen. För jo, det var varmt! Min Garmin säger att det var cirka 27 grader i luften. Oklart. Men 17 grader och upp är tillräckligt varmt när det inte finns moln på himlen och vinden är lite svagare än den brukar vara i Göteborg. Jag funderade över att ta på mig solkräm men valde bort det. Dålig idé. Mina axlar är rödare än rödast! Det nya linnet gjorde underverk på andra plan - det var verkligen svalt.

Jag började morgonen med att raka benen och noppa ögonbrynen. Sekunder att tjäna! Badmössan lämnade jag dock hemma. Det hade varit att gå till överdrift... Jag var där vid tolv. Åt kycklingsallad tillsammans med mormor, mamma och moster. Drog på nummerlapp och chip, lämnade väskan och ställde mig i första toalettkön. En kvart väntetid. Sen hookade jag upp med personerna jag fick startgrupp tolv av och hängde lite med dem. Sen var det dags för toakö nummer två (en kvart till i kö) och sen joggade jag till startfållan. Time to do this! När jag stod där tänkte jag "jaha, är det nu jag ska springa?". Inte direkt redo eller beredd. Men det är bara att göra. Vattenflaskan jag hade med mig in i startfållan hade jag sedan med mig ut på banan och drack lite var 15e minut, utan att stanna. Sekunder att tjäna!

Första kilometern gick långsamt. Här handlade det om att komma fram. Samma i backarna upp och ner. Upp fick jag kämpa för att hitta plats att springa upp och i backen ner fick jag kämpa för att hitta plats att släppa på. På Älvsborgsbron gick just den biten lättare men den är ju jobbig av andra skäl! Jag tänkte att det gick för snabbt, men jag höll tempot ändå. Jag hade någon sorts idé om att gå ut hårt första halvan för att "tjäna in tid" till andra halvan som bara är uppförsbacke. Alltså gick det för snabbt ute på hisingen, men det fick vara så. När jag kom upp på Göta älvsbron tappade jag tempo men lät det vara så. Jag körde istället på utför i den mån det gick. Det var dock lite trångt på utförslöpan. Sen var det dags för den berömda uppförsbacken längs Östra hamngatan och Avenyen. Här var det trångt! Det var svårt att hitta luckor att komma fram på. Och när jag var nästan uppe vid Götaplatsen tänkte jag "var det den här backen jag var rädd för? Det var ju knappt en backe!". Tempot höll i sig hyfsat. Då var det bara att vända ner igen och akta svamparna på marken genom att sätta in "skogssteget". Alltså lyfta lite mer på fötterna än vanligt för att inte snubbla och samtidigt försöka hålla balansen på svamparna. Det gick bra.

När jag vek in på Vasagatan sprang jag om moster. Mitt vatten var slut vid 15 km och jag var ganska slut. Jag insåg att mitt mål var rimligt även om jag stannade för att dricka vid vätskestationen. Så jag tog lite sportdryck och sen försökte jag gasa på igen. Men oj, så trångt det var här! Övre husargatan och upp på den där gångbron - helt galet! Jag fick kämpa emot för att inte skrika åt folk att flytta på sig. Samma sak inne i slottsskogen och den sista backen upp... Här nådde jag dock 21,12 km på 1:44:04. Men ja, jag var ju inte i mål än. Gasa sista biten!

Jag kom in på 1:46:01! Med ett mål på 1:48 får jag väl vara nöjd. Men allvarligt talat - visst borde jag klarat 1:45?!

Här finns filen från min Garmin.

 Rebellen och ultralöparen i mig satte nummerlappen på benet...

Hela kalaset avslutades på Pinchos i Linné med E, hans föräldrar, mormor, moster och mamma. Persöl och god mat. En mycket trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela