Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Mental uppladdning under vilan...

Publicerad 2014-07-30 19:39:00 i Träning,

Vanligtvis när jag tvingas vila brukar jag, döm mig inte, shoppa träningsgrejer eller anmäla mig till nya lopp. Det är lite av en grej. Eventuellt för att ändå hålla träningsglädjen och motivationen igång och inte deppa ihop helt. Eventuellt för att jag är uttråkad.
Den här viloperioden är inte en sån. Jag kollar inte på nya löparskor. Jag köper inga nya träningskläder. Jag kollar inte ens efter nya lopp... Jag har bara ett enda fokus framför mig.

Det är 24 dagar kvar till Ultravasan. Tjugofyra! Det är ingenting. Eftersom jag plötsligt har massor med ledig tid där jag inte gör så mycket annat än tänker försöker jag att mentalt förbereda mig för loppet. Tjejmarathon förra året och Jättelångt i år var jobbiga lopp. Riktigt jobbiga. Jag hade ont. Jag var trött. Det är vad jag förbereder mig på. Men å andra sidan har jag TEC i benen och minnet och de åtta milen gick verkligen lätt. Lätt. Det var inte alls lika jobbigt som de första två. Jag försöker att fokusera på känslan jag hade under TEC och fundera över vad jag gjorde där som jag inte gjorde på de andra två loppen - eller tvärtom.
Till Ultravasans nackdel är att de lopp jag tyckt varit jobbiga är "från A till B-lopp" - precis som Ultravasan. Det talar för att det kommer att bli jobbigt för mig. Förutom då att det är aslångt! Man hinner gå igenom olika perioder under ett ultralopp, både mentalt och fysiskt. På senaste tiden har jag inte kommit ut på andra sidan. Jag måste alltså rent logiskt veta att det går över om en stund. Jag måste rent logiskt veta att det blir bättre om jag inte ger upp...
Till Ultravasans fördel kan jag slippa ha ryggsäck, precis som jag slapp på TEC. Det ska vara vätska cirka var femte kilometer. Då klarar jag mig absolut med flaska i handen. Å andra sidan påpekade en Twitterbuddy att det kan vara bra att ha ryggsäck att lägga jacka i på vägen. Starten går klockan fem på morgonen. Fem. Det kommer att vara kallt och jag kommer att vilja ha jacka i början, men så fort solen kommer upp kommer det att bli för varmt. Jag har en jacka som är lite halvtrasig. Jag skulle kunna ta den och kasta den på lämplig vätskestation. Jag vill slippa ha ryggsäck men att springa terräng med saker i händerna tycker jag är knepigt... Å andra sidan ska det finnas såkallade "drop bags" ungefär halvvägs. Det är när väskorna transporteras från start till en viss punkt längs banan. I väskan kan man ha vad som helst. Mat, torra skor, varm tröja och sånt. Sedan transporteras den vidare till målet när man sprungit vidare. Så jag skulle kunna börja resan med att ha mitt nya vätskebälte på mig på första halvan av loppet, där terrängen är trixigast, och sedan dumpa den i min dropbag och få med den till målet utan att bära den...

Jag kommer ju såklart att packa med mig i princip allt jag äger för att kunna ha den värsta beslutsångesten klockan 1:45 i Mora. Bussen till starten går klockan 2:30. Ja - klockan 2:30 på natten...

Ja, sånthär sitter jag och funderar över när det är 24 dagar kvar till mitt livs största utmaning och jag inte kan göra minsta lilla för att förbättra mina förutsättningar att klara av den...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela