Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Hur du vet om du ska träna eller vila

Publicerad 2014-07-29 17:03:00 i Träning,

Ekvationen lyder ungefär såhär:

"Vad jag har att vinna" minus "vad jag har att förlora". Om du får ut ett plus på andra sidan likhetstecknet är det okej att träna. Om du får ut ett minus ska du låta bli att träna.

I mitt fall är det just nu såhär:
"Kan inte vinna så mycket på att träna" (eftersom kroppen har 25 dar på sig att bygga något av det jag bryter ner idag, samtidigt som den ska ta hand om en ond hals och överhettad kropp) - "Kan förlora jättemycket på att bli sjuk" (alltså eventuellt inte kunna röra mig och underhålla den kondition jag byggt upp, under de kommande 24 dagarna) = Jag har mer att förlora på att träna än vad jag kan vinna på att träna. Alltså bör jag vila.

 

Och man ska aldrig, aldrig träna med infektion i kroppen och enligt mig inte heller med hjälp av värktabletter. Det oundvikliga tecknet på infektion är feber. Ta den på allvar. Vila hellre en dag för mycket än en dag för lite. Slå ut ekvationen ovan på ett helt liv och beräkna in en hjärtmuskelinflamation i vad du har att förlora. Du kommer alltid att hamna på minus. Inget träningspass kan göra det värt att riskera hjärtfel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela