Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Träningsdagboken 29 januari 2014

Publicerad 2014-01-29 19:23:00 i Träning,

Morgonjogg och kräkjobbig snabbdistans på löpband
 
När jag vaknade var mina vinterlöpartights (ja, allihopa...) fortfarande blöta från tvätten. Suck. SMHI sa att det var två minusgrader och baserat på mängden snö som for ner från taket i en rasande takt antog jag att det blåste en hel del. Jag drog på kompressionsstrumpor, tights, ullångkallingar och vindbraller. En underställströja och min reflexjacka som är extremt vindtät och varken släpper in eller ut något. Buff, pannband och vantar. Icebugs!
En kilometer - sedan är jag övervarm! Det är cirka 5-10 cm snö och att springa i snö är verkligen som att springa på sand. Sjunk ner, få inget "studs" och kriga dig fram! Kriga, kriga, kriga. Vinden avtog. På Olskrokstorget visade termometern 0 grader. Slasket börjar komma fram. Splash splash och svetten rinner! Fem kilometer senare var jag framme på jobbet och kunde äntligen ta av de extremt varma kläderna, få en välförtjänt dusch och äta frukost.
 
Jobba, jobba, jobba!
 
Snabbsistans är i princip det enda jag kör på löpband. Det är lite fusk fast ändå inte. Det hjälper mig att hålla jämnt tempo och idag ville jag verkligen slippa snöslasket. Ska jag hålla 4:40-tempo behöver jag ha lättlöpta omständigheter. Ingen snö. Inga backar. Men herregud, så jobbigt det var! Ändå.
 
Jag ville inte. Alls. På vagnen på vägen hem hade jag ont i höger fotled. Tvingade iväg mig till gymmet. Hela tiden 1% lutning, som det sägs att man ska ha. Två kilometer uppjogg i sexminuterstempo där jag hade pirr och ont i vänsterfoten. Körde på ändå. Efter uppjogg tog jag varannan kilometer i 4:39 och 4:41-tempo. Något 4:40 finns tydligen inte. Förhoppningsvis landade jag där ändå genom att köra tre kilometer i 4:39 och tre kilometer i 4:41. Sedan två kilometer nerjogg i sexminuters. Här började jag må ruskigt illa. Nu först kände jag hur jobbigt jag hade haft det. Pulsmätningen ser ut såhär:
 
 
 
För första gången önskade jag att gymmet hade haft kräkhinkar utställda bredvid löpbanden. Så illa mådde jag. Det är inte dåigt. Det är ett bra betyg på snabbdistansen. Det var kräkjobbigt!
 
 
 
 
Helt genomblöt av svett tog jag mig sen hem för en dusch och därefter gjorde E helt underbara hemgjorda, supersaftiga, medium-rare bejkonhamburgare på ekologisk köttfärs. (Det är skillnad på kött och kött. Jag säger bara det.)
 
Nu ska jag slappa i soffan resten av kvällen. Uppdrag granskning och massor av vatten, typ.

Kommentarer

Postat av: fitnesscoachen

Publicerad 2014-01-30 06:06:50

Gött jobb enligt pulskurvan!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela