Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Träningsdagboken 2 augusti 2014

Publicerad 2014-08-02 19:15:00 i Träning,

Löpning
 

Igår testade jag att springa fem kilometer. Jag hade ont att andas under en del av rundan och när jag kom hem kändes lungorna ansträngda.

När jag vaknade i morse kunde jag inte riktigt bestämma mig för om jag är sjuk eller frisk. Fortfarande lite varm och hängig. Fortfarande lite öm i lungorna. Fortfarande ont i halsen. Bestämde mig för att vila. Åt lunch. Bokade tvättstuga. Pallade äpplen på bostadsrättsföreningens innergård...

När jag väl hade ställt in en jättestor köttbit (ni vet, kött från en sån där en naturlig och glad ko, som är uppvuxen på ekologiskt naturbete några kilometer bort) i ugnen och satt i en termometer så kände jag att... Jo. Jag kan nog springa lite. Lite. Långsamt. Lugnt. Kort. Hann fundera över det i ett par timmar medan middagen blev klar i ugnen. Bytte om. Tog ut köttet och stack ut. Efter en kilometer ställde jag om klockan och körde bara på puls. När jag körde mina ultraintervaller för två veckor sedan hade jag i snitt 164, 170, 176, 174, 171, 165 slag/min på mina rundor som samtliga låg runt 53-59 min. Nu försökte jag att hålla mig under 170 slag/min och kom 10 km på 62 minuter. Nu när jag jämför i efterhand så verkar det ju helt rimligt. Problemet är att jag är öm i lungorna när jag springer. Benen känns rätt så pigga men lungorna vill bara lägga sig ner och ge upp. De är sega och trötta och halsen och huvudet gör ont. Jag är lite tveksam här... När jag kom hem och stannade kände jag mig varm i pannan. Kroppen var faktiskt inte speciellt svettig trots att termometern i hamnen visade 29 grader. Det hade inte varit jobbigt. Jag var inte slut på något annat ställe än lungorna. Är det så enkelt att de har tappat så mycket på 13 dagars vila? Eller är jag sjuk? Jag hade ont i halsen och huvudet medan jag sprang. Det gick inte över efter några minuter som det brukar.
Just nu känner jag mig varm men inte febrig. Halsen gör inte jätteont men den är desto slemmigare nu. Huvudet är lite segt och lungorna är liksom... ömma. Som om de har blåmärken på insidan. Nån som har koll på vad som gäller här? Spontant säger de flesta, och jag själv, att det är bra med vila men om problemet är att lungorna är ovana vid att springa, efter 13 dagars vila, så är det ju bäst att springa på? Och om jag inte mår sämre av att springa, så är det ju bäst att springa på?

 En mil nakenchock
 Lördags-efter-löpning-godis på pallade äpplen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela