Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!

Publicerad 2015-01-12 18:40:00 i Träning,

Jag går in i en tung period nu. Det händer massor i mitt liv, och allt vill jag inte dela med mig av. Men låt mig säga såhär: Jag har kanske en eller två kvällar lediga i veckan. Så brukar jag inte ha det. Jag tränar på morgonen för att kunna chilla och göra ingenting på kvällen – nu går inte det. Nu är det plan både före och efter jobbet och ibland även på luncherna. Det är mycket nu. Det är en tung period. Det är en period där jag måste bli Jennifer 2.0. En bättre version av mig själv, med mera energi och fokus.

Tungt med träning. Tungt med jobb. Tungt med annat. Många, många måsten. Många deadlines. Ibland slås jag av: ”Hur tusan ska jag fixa det här?!”. Jag förstår att nyckeln är: Massor av planering. Massor! I detalj. Och diciplin. Massor!

Och när hade jag tänkt ta tag i det? Det ironiska är att jag tänker att jag inte hinner planera för att hinna det jag ska göra. När jag hamnar här vet jag att jag har häcken full och att jag snart drattar omkull av bakvikt. Dags att ta ett djupt andetag och stanna för en sekund. Planera, strukturera, prioritera och reda ut. Viktigaste först och vad ska vara gjort när? Det är tidseffektivt att ta sig tiden att planera. Ibland. Backa. Se helheten. Ta tag i det från rätt håll och i rätt ordning. Prioritera bort saker som inte är viktiga. Julbelysningen kanske får hänga uppe en vecka för länge. Jag har viktigare saker för mig.

 

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke! Men ska man orka hela vägen upp kanske man ska dra ner på tempot, hitta sätt att ta sig fram, sätta delmål och låta det ta tid. Acceptera att det kommer att bli jobbigt under en period. Fortsätt kämpa. Till slut når man toppen. Och sen är det utförslöpa!

 

Och jag vill tillägga att jag har ett sug i magen. Ett pirr. En känsla av att vara något stort på spåret. Ni vet "första dagen i resten av mitt liv". Sån. Det må vara tungt en stund framöver men det är också alldeles, alldeles underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela