Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Träningsdagboken 30 maj 2013

Publicerad 2013-05-30 17:43:00 i Träning,

Det är inte ofta jag ska transportera mig långa sträckor. Detta tack vare att jag bor hyfsat centralt, enligt mig. Jag har cirka fem kilometer in till centrala Göteborg. Därför känner jag att inte behöver ett spårvagnskort. Eller ja, ett spårvagnskort har jag ju såklart, men inte ett månadskort där jag kan åka hur mycket jag vill till en förbestämd summa pengar. Jag har ett kort där jag betalar varje gång jag åker spårvagn. Detta får mig att tänka till över hur jag tar mig runt i stan. "Är det värt 20 kronor att ta vagnen just nu?" Många bäckar små.

Jag går väldigt mycket när jag ska ta mig mindre än två kilometer åt gången. Är det längre försöker jag planera så att jag kan springa dit eller därifrån. Det kräver som sagt lite planering men det är sällan omöjligt. Jag ska investera i en riktigt bra löparryggsäck när jag åker till New York nästa vecka. Det är svårt för en tjej som väger 50 kilo och är 155 centimeter lång att hitta en ryggsäck som sitter bra. Men på något sätt ska jag hitta en och jag tänker ta mig energi att leta ordentligt i USA. En löparryggsäck underlättar ju verkligen planeringen och gör det hela mer flexibelt!

Dessutom är det ju inte ofta det går fortare att ta vagnen kortare sträckor. Speciellt inte i rusningstrafik, i alla fall inte om man ska genom Brunnsparken. Andra fördelar förutom att det går snabbare att gå än åka vagn är bland annat att man kommer fram dit man ska i ett piggt och vaket tillstånd. Ni som åker till jobbet ibland och går, springer eller cyklar andra dagar har säkert känt skillnaden. De daga ni tar fötterna till jobbet är ni vakna från att ni kliver innanför dörren, men de dagar ni sitter och halvsover på vägen in tar det ett tag innan ni kommer igång med jobbet och ännu längre innan ni känner er pigga. Rätt eller fel?

 

Ibland kan jag bli lite trött på "lata" människor. Visst ska man passa sig för att anta saker om människor man aldrig sett innan. Jag åker ju också spårvagn ibland. Ibland har jag tagit vagnen en hållplats. Ingen har ju rätt att anta saker om mig för det. Men. En del människor tar ju faktiskt alltid vagnen en hållplats istället för att gå. En del människor tar bilen 500 meter för att handla eller lämna på dagis. En del människor verkar helt enkelt tycka illa om att röra på sig. Och de är inte sämre människor för det. Men det är tråkigt. Det är tråkigt att de inte är som jag? Nej. Det är tråkigt att de inte känner det sköna som jag känner när jag tar mig runt på mina fötter och ben. Det är tråkigt att de inte känner skillnaden i energi mellan att gå istället för att ta vagnen. Det är tråigt att om de känner skillnaden inte unnar sig att må bättre! Det är tråkigt.

 

Vi är gjorda för att röra på oss. Kroppen tycker om att bli använd. Personligen sover jag bättre, äter bättre och är många gånger mer effektiv när jag lever aktivt än i perioder av inaktivitet.

För övrigt var det underbart att springa idag. Runt 22 grader varmt och solsken. Jag provade att andas genom näsan under alla 5,4 kilometerna. Det var helt okej. Lite svårt att springa snabbt, i backen och få upp pulsen högt. Kroppen ville inte riktigt det. Dessutom har jag fortfarande megaont i vänstra halvan av "lungan". Det är som att springa med konstant håll, men det gör bara ont på en fläck. Samma fläck som högg till när jag hostade en dag för två veckor sedan. Jag funderar på om det är någon sorts muskelbristning? Det gör även ont när jag går lite för snabbt...

Well, nu är det dags för mig att inte göra ett endaste dugg igen. Det är också väldigt trevligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela