Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Jag är en labbråtta

Publicerad 2015-03-13 10:04:00 i Träning,

Ja, jag kommer att vara en labbråtta. De ska göra tester på mig. Forskare vid Göteborgs Universitet gör en undersökning om fettoxidation under fysisk aktivitet. Detta är en studie jag tycker är väldigt intressant. De ifrågasätter den gamla "kolhydrater är bästa energi för träning". Studien kommer att göras genom att analysera kvinnor (!), 20-40 år gamla och fysiskt aktiva minst tre gånger i veckan.

I eftermiddag ska jag ner till labbet och de ska mäta min kroppsvikt, min längd, maxpuls och min VO2 max *. Detta kommer att ske på en cykel och jag ska andas in i en mask. Det kommer förmodligen vara ganska smärtsamt. Jag har aldrig gjort ett test av min maxpuls eller VO2-nivåer men att vara på en hög puls är oftast inte en tupplur på stranden ... Det finns ett annat "problem" med denna studie; Jag hatar nålar. Ett blodprov från stick i fingret är fine men i den här studien måste jag göra riktiga blodprov, genom mina ådror! Mina händer blir svettiga bara av att tänka på det. Tangentbordet börjar bli lite halt ... Men det är något som jag är villig att genomlida för att få min VO2 max mätt och att hjälpa till med studien. Som jag sa tidigare är jag intresserad av resultaten av denna studie. Speciellt ultramaratonlöpare antas tjäna på att använda fett som energi, istället för socker, under träning och tävling. Men studierna som finns är för små eller osäkra för att dra riktiga slutsatser. Dessutom är denna studie gjord på kvinnor. De flesta studier görs på män. Det skulle vara intressant att se om det finns en stor skillnad i resultat mellan män och kvinnor.

Vad man har kunnat se i studier som denna är att ultralöpare och andra uthållighetsidrottare som redan äter en kost med mycket fett och lite kolhydrater har en högre fett oxidation än de som äter mycket kolhydrater. Det är som om de redan har lärt sina kroppar att använda fett som bränsle, medan människor som äter en massa kolhydrater inte har det. Jag äter ca 40% av mina kalorier i kolhydrater (ingen vetegluten sedan några veckor tillbaka), 30% protein och 30% fett. En genomsnittlig dag. Jag vet inte var det placerar mig.

* VO2-max är maximal syreupptagningsförmåga. Syreupptagningsförmåga mäts i enheten ml / (kg × min), det vill säga den maximala volymen syre i milliliter som kan tillföras varje kilogram kroppsvävnad per minut. Bland män är medelvärdet 45 ml/(kg×min), bland vältränade idrottsmän inom uthållighetsidrott är värden uppemot 85-90 inte sällsynta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela