Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Hej 2015!

Publicerad 2015-01-01 11:13:44 i Träning,

Så blev det 2015. Jag ska ge mig på ett försök att summera 2014. Det är tur att jag skrivit upp alla lopp. När jag spontant funderar över 2014 kommer jag knappt ihåg hälften och den där skadan jag drog på mig efter Stockholm Marathon och alla DNF och DNSer är borta ur långtidsminnet... Jag verkar bara komma ihåg det positiva med 2014. Ja, så kanske jag funkar?

Jag började året med fyra mål; Att klara av de långa loppen, göra 1:48 på Göteborgsvarvet, under 4 timmar på marathon och under 50 minuter på milen. Gissa vad? Jag klarade alla! Jag vet inte om jag lagt ribban för lågt eller om jag kan mer än jag tror, men jag klarade det! Det första målet är diffust. Vissa långa lopp har jag brutit, andra inte startat och en del har jag klarat. Det största målet 2014 var UltraVasan och det klarade jag av inom medaljtid. Den medaljen hänger på väggen. Jag är galet stolt över den!

Lopp för lopp gick det såhär:
Sandsjöbacka trail 22 km - 2h 23min 06sek
Terräng. Svinjobbigt. Jag var arg hela vägen. Snö, is, rötter, stenar. Bläää! Och gissa vad? I år springer jag 44 kilometer. Hjärnan har en fantastisk förmåga att glömma det jobbiga och bara komma ihåg det roliga. Typ att komma i mål. Typ skogen och den underbara naturen. Typ den fina t-shirten. Typ "jag kan!"
Lopprapport från Sandsjöbacka Trail

Skövde 6-timmars - 56 km
Mitt första sextimmarslopp. Annorlunda. Jag trodde att jag skulle ruttna på att bara springa runt-runt-runt men det var betydligt roligare och lättare än jag trodde. De första tre timmarna gick galant. Sen ville jag inte mera. Jag hade mål på 30-40 kilometer. När jag gjort det ville jag inte mera men sprang på ändå. Slog mitt distansrekord. En härlig dag. Det här loppet gör jag om i år!
Lopprapport från Skövde 6h

Täby Extreme Challenge 50 miles - 9h 5min 37sek
Distansrekord med många kilometer. Måltid 10 timmar. Enormt nöjd! Mest nöjd över att det kändes så lätt hela vägen. Väldigt glad åt mitt supportteam med Madde och mammas sambo i spetsen. De petade i mig mat och salttabletter, vilka jag nu använder vid långa pass (de är underbara!). Annars gick jag på hemgjorda, salta chokladbollar på smör och BCAA-kapslar och sportdryck. Även detta var ett "varv-lopp" och jag inser att de passar mig perfekt! Det allra bästa är att man kan ha sina saker i varvningen och slippa bära runt allt längs vägen. Även detta ett lopp jag gör om i år! Halva ultralöparvärlden är där, känns det som. Härliga människor!
Lopprapport från TEC 50

Göteborgsvarvet - 1h 46min 1sek
Ja, vad säger man? Var kommer min fart ifrån? Jag vill inte säga att jag och mamma tävlar, för det gör vi ju inte med andra än oss själva - men! Här klådde jag henne med någon minut. Det är nog en av de få gångerna jag faktiskt varit snabbare än henne. Och jag hade mål på 1:48 och när jag stod på startlinjen tänkte jag "njae, 1:50 blir det nog..." Sen satte jag fart! Gick ut för hårt men orkade nästan hålla i hela vägen. Kroknade på Avenyn och tog sportdryck på vasagatan eftersom mitt vatten tagit slut på Göta Älvbron och jag var törstig. Lyckades ändå komma in på 1:46. Galet! Är inte anmäld till loppet i år. Vi får se om jag ändå lyckas snärja mig in.
Lopprapport från Göteborgsvarvet

Jättelångt - DNF
Efter att ha varit farthållare i Stockholm Marathon två-tre veckor innan detta lopp hade jag jätteont på utsidan av höger höft. I Jättelångt kom jag cirka 30 kilometer innan jag bad om att bli hämtad med bil. Jag var inte trasig - ännu. Jag tog det säkra före det osäkra och ville inte förstöra träningen inför vasan genom att skada mig i ett lopp i juni. Så jag DNFade. Eftersom Jättelångt krockar med Tjejmarathon i år kommer jag inte att springa det.
Lopprapport från Jättelångt

UltraVasan 90 km - 11h 44min 44sek
Magiskt! På riktigt magiskt! Starten på ängen där jag fick tårar i ögonen mest hela tiden. Pirret i magen. Hur jag gav upp innan vi kommit halvvägs men efter halvvägskontrollen fick ny fart och energi. Hur extremt svinjobbigt det var. Fötterna som fastnade i leran och de galet kräkjobbiga backarna. Hur det var en kamp mot klockan de sista två milen. Kämpet för att komma in innan klockan 17. Känslan när jag kom över bron i Mora, sprang på upploppet, fick en high five av en tjej jag inte träffat sedan Tjejmarathon 2013 och klev över mållinjen. Magiskt! Jag hade sagt att Ultravasan skulle bli mitt sista ultralopp. Men det var så sjukt bra ordnat och magiskt både i början och slutet... Självklart ett lopp jag gör om 2015!
Lopprapport från Ultravasan

Höga Kusten Trail - DNF
Helt klart årets vackraste lopp! Ja, det går inte att säga mer än så. Den där naturen måste upplevas. Men springa i den klarade jag inte av. Det var för mycket klättring och för mycket trix och knix. Jag är en asfaltslöpare i grunden och loppet kräver mer terrängförberedelser. Gärna stenig terräng och berg. Backträning! Jag kom 25 km innan jag hoppade av. Jag är inte anmäld till i år. Vet inte varför just nu men jag tror att det krockar med något...
Lopprapport från Höga Kusten Trail

DN Stockholm Halvmarathon & Orust Tvärs - DNS
Sliten efter Höga Kusten Trail DNSade jag både DN Stockholm Halvmarathon och Orust Tvärs. Tråkigt som attan! Har jag lät mig något att ta med mig in i 2015? Vila. Planera inte lopp så nära inpå varandra, speciellt inte ultralopp. Kroppen behöver betydligt mer vila än huvudet, och i vissa fall är det tvärtom. Kroppen känns fine men huvudet vill inte. Våga vila. Våga ta paus. Välj lopp. Trist, men trots att det finns väldigt många lopp finns bara en kropp och förhoppningsvis fler år att använda den i... Jag är därför inte anmäld till något av loppen ännu.

Marathon des Alps-Maritimes Nice-Cannes - 3h 38min 58sek
Med ett mål på fyra timmar kom jag i mål chockad. Sub 3:39 liksom! Det är galet snabbt för mig, som hoppades på fyra timmar men var osäker på om jag skulle klara av det. Jag gick ut för hårt och höll i. Väntade på crashen eftersom jag visste att det gick för snabbt - men crashen kom inte. Jag orkade hålla tempot. Andra halvan av loppet gick bara lite, lite långsammare än första. Väldigt vacker bana och en väldigt trevlig resa tillsammans med mamma. Att åka utomlands för marathon vill jag absolut göra igen! Men oklart om det blir just det för marathonet. Jag är inte anmäld till årets lopp just nu.
Lopprapport från Marathon des Alps-Maritimes

Sylvesterloppet - 46min 41sek
Jag hade inte tänkt springa det här loppet men innan jul bestämde jag mig och skickade in en anmälan. Tänkte att det blir en bra avstämning inför 2015. Jag har ju faktiskt inte sprungit något annat millopp i år. Jag har ett PB på 49:49 (tror jag) och tänkte att det blir ganska omöjligt att klå i den form jag är just nu. Sub 50 är självklart målet men knappast troligt att jag klarar av. Jag gick ut för det. Skulle håla mig under femminuterstempo. Höll 4:30-4:40... Höll, höll, höll. Snittade 4:35, tror jag. Sjukt. Jävla. Jobbigt! Ville dö när jag kom i mål. Trodde att jag skulle falla ihop. Kunde knappt andas. Jodå. Jobbigt hade jag haft det. Som det ska vara på korta lopp. Men nöjd var jag. Typ. Därute på banan hade jag en rygg jag ville klå och började styra om målet till sub 45. Misslyckades med båda. Men hallå, ett nytt PB det sista jag gjorde innan 2015! Inte pjåkigt!

Vad jag tar med mig in i det nya året?
Jag är snabbare än jag tror. När jag springer lopp ska jag gå ut lite för hårt. Jag orkar hålla mycket mer än jag först anar. Om jag väljer lopp som tillåter mycket vila! Jag ska välja mina lopp noggrannare 2015 och acceptera att jag behöver massor av vila mellan loppen.
Några nyårslöften?
Nope! Jag tror inte på sånt. Jag tror inte på att göra omstarter på bestämda datum eller sätta löften som inte får bytas förrän ett visst datum. Jag utvecklas under året och vill inte behöva "bryta löften" för att utvecklas eller låta utveckling hämmas av löften jag lagt nu.
Mål 2015?
Jag är inte helt klar med dem än. Jag har några lopp inplanerade men målen är fortfarande lite oklara. Vara lite smartare och mer förlåtande mot min kropp, kanske?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela