Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Givarfredag

Publicerad 2014-09-12 08:25:00 i Träning,

Det är snart val och visst är det en politisk fråga, alla tiggare på våra gator. Invandrade eller födda i Sverige spelar ingen roll. Alla är i samma situation. De har ingenstans att bo och de har inga pengar. De behöver vår hjälp. Vi är överens om det? Bra.

Det här blir inget politiskt inlägg. Det handlar inte om vilket parti som ska hjälpa tiggarna eller vilken politisk lösning som är bäst. Det handlar om hur jag, som privatperson, medmänniska och medborgare, kan hantera det. Jag vill ge mycket, varje dag, till alla. Men det är kanske inte rimligt? Det jag vet är att jag alltför ofta tänker ”jag orkar inte plocka upp en peng” eller ”jag gör det imorgon” eller ”jag har bara en hundring på mig”. Känner ni igen det? Ni vill ge – men det blir inte av. Så är det i alla fall för mig. Det blir bara inte. Jag har intentionen men får inte pengen ur plånboken. Jag ska därför börja med ”givarfredag”.

För mig har det alltid varit självklart att dela med mig. När jag fick mitt första heltidsjobb och gjorde en budget (hmpf, en grov plan i huvudet fanns i alla fall…) så var en del i budgeten alltid välgörenhet. Jag började med lite av min lön och har faktiskt, precis enligt plan, ökat den posten i takt med att min lön ökat. Om vi säger att budgeten från start var exempelvis 100 kronor och jag fick löneökning på några hundra, så gick en viss del av löneökningen in i välgörenheten så att den blev 125 kronor istället… Ju mer jag tjänar, desto mer kan jag ge bort. Klarade jag mig på lönen jag hade innan, klarar jag mig nu också. Man måste ju faktiskt inte öka sina utgifter i takt med sin inkomst, även om det är lätt att det blir så. En del av utgiftsökningen blev i alla fall ännu mera välgörenhet. För att det känns rätt för mig.

Därför skapar jag ”givarfredag” för mig själv. För att det ska bli av. Majblomman, naturfadder hos WWF och Amnesty går på autogiro från mitt konto. Väldigt smidigt. Men tiggare går inte att sätta autogiro på, så jag måste skapa ett åt mig själv. Autogiro på fredagar: Ge pengar till tiggare. Som att planera in vad som helst. Skapa ett mindset. Se till att det blir av.

Vilka hakar på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela