Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Förberedelser för förberedelser

Publicerad 2014-11-18 11:58:00 i Träning,

Jag var så noga inför marathon. Jag laddade med kolhydrater, försökte att dricka ordentligt, åt ganska bra med fett, åt regelbundet, vilade, kände efter vad kroppen ville ha och försökte att vara snäll och ge den bästa möjliga förutsättningar för att fixa loppet på en bra tid. Det lyckades.

Efter loppet var jag noga med att fylla på kroppen igen, att dricka bra, att vila ordentligt, att klä på mig mycket så att jag inte skulle bli kall. Jag fyllde på energi i en dag eller två. Sen skulle jag återgå till det normala. Inget vitt mjöl och inte snabba kolhydrater.

Så finner jag mig själv i soffan under fredagen. Jag orkar inte laga mat. Det blir lite grönkålschips här, någon proteinbar där. Tänker att jag ska ta ett långpass imorgon. Hur fasen ska det gå till? Och då funderar jag över det här; Varför förbereder jag mig så dåligt inför mina träningspass? Jag visste att det var fel att inte äta en ordentlig middag, precis som de flesta vet om att kroppen mår bättre av hemlagad mat på rejäla råvaror än färdiglagad snabbmat. Vi vet bättre. Men så är det ju ”bara” vardag och ”bara” ett vanligt träningspass. Ett i mängden. Det är här det går snett. Spontant säger vi att det är viktigare att ladda och förbereda sig inför en tävling. Men förberedelserna för förberedelserna då? Träningen bygger grunden till tävlingen. Träningen är många, många procent av vad som kommer att göra din tävling – de sista förberedelserna är ju bara grädde på moset. Men ”det spelar inte så stor roll vad jag äter för middag ikväll för det är ju bara ett vanligt träningspass imorgon”. Så tusan heller att det är! Här kommer vi som är inne i träningssvägen in i samma typ av tankar som de som är ”periodare” med träning. Ni vet: ”vad gör ett träningspass för skillnad? Jag hoppar det här passet och så tar jag nästa” och så är man snart ute ur svängen för att sen komma tillbaka och hamna i samma tänk igen. Vi som är inne i rutinerna tränar på i ur och skur men slarvar vi med förberedelserna istället? ”Nu blev det inte så bra inför det här passet, nästa pass får jag förbereda bättre”. Hur ofta tänker du så? Kvaliteten på träningspassen följer oftast förberedelserna. Blir intervallpassen verkligen lika vassa utan rätt energi i depåerna? Blir långpassen lika njutningsbara om du slarvat med maten kvällen innan? Känner du dig lika stark när du tränar om du sovit dåligt? Nej. Förberedelser för förberedelser! Träningen 2.0. Steget upp!

Kommer vi att uppnå samma resultat på tävling om vi inte förbereder oss på rätt sätt för träning? Om vi inte sover, stressar av och laddar kroppen med den energi vi mår bra av är det väldigt höga krav att ställa på våra stackars kroppar och knoppar; att de ska orka leverera och prestera bättre och bättre med fel förutsättningar. Det går ju kanske bra ett tag. Kropp och knopp klarar stress och press och det finns ju någon sorts reserver att ta av under en period – men sen måste vi skärpa till oss. När träningen är en rutin är det dags att få till ännu bättre rutiner. Om vi vill orka hela livet och om vi vill sätta nya PBn är det dags att förbereda förberedelserna!

Träningen är förberedelsen för tävlingen. Maten och vilan är förberedelsen för träningen. Det är ju inte hjärnkirurgi eller raketforskning - så varför tappar jag bort det ibland?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela