Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Drick alkohol med färre kolhyrdater

Publicerad 2014-07-03 12:26:00 i Träning,

Jag höjer mina ögonbryn. Sedan skrynklar jag ihop min panna. Är det här på riktigt? Det måste väl ändå vara... ett skämt?

Var ska jag börja? Vad är det för jäkla sätt att resonera på? Dra ner på kolhydraterna för hälsans skull men fortsätt gärna att dricka alkohol? Jag trodde också att det här med LCHF var förbi för länge sedan. Att det numera är en generellt bra kostlinje som råder. Självklart den linje jag själv förespråkar; Eko, eko, eko, reko. Kolhydrater före och efter träning, för att jag tror att kroppen vill ha det just då. Men inte så himla petnoga eftersom jag tränar mycket. Inga pekpinnar. Få konstgjorda ämnen, mer bra fetter och energi från bra källor. Men nähä, jag måste ha fel. Men det här med att alkohol ska ha en egen punkt på fliken "Träning och hälsa"... Alkohol hör ju verkligen dit. Eller?

Missförstå mig rätt. Jag tar ett glas vin här och där. Någon gång i kvartalet. Det är lätt att avstå när jag inte vill dricka alkohol samma dag som jag tränat eller dagen innan träning. Det bli väldigt få dagar kvar att göra det på med två vilodagar i veckan, som inte ligger bredvid varandra. Men det är klart att det går att få in vid speciella tillfällen eller när det verkligen känns värt. Men om man är så noga med sin hälsa och sin kost att man drar ner på kolhydraterna eller räknar kalorier - är det då så himla svårt att helt avstå alkoholen? Lite som att ta en "lågsockerglass" för att socker är farligt. Låt bli glassen helt istället! Lågsocker innebär ofta andra kemiska ämnen som din kropp säkerligen inte hanterar bättre än den hade hanterat sockret. Låt bli, bara. Eller ta den med socker och stå för det. Ta en istället för två.

Det som stör mig mest är att det här ligger just under "träning och hälsa". För mig hör alkohol och träning inte alls ihop. Alkohol och hälsa hör inte heller ihop. Den "obligatoriska" persölen eller ölen efter ett ultralopp - vem har sagt att det måste vara alkohol i den? Den kan lika gärna vara alkoholfri. Det finns massor av alkoholfria alternativ som är goda. Jag förstår inte vad alkoholen har med träning och hälsa att göra. Å andra sidan verkar den ha med det mesta att göra, här i Sverige. Speciellt på sommaren... Har jag fel? Är jag för petig och gnällig? Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela