Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Prioritera sömnen, för bövelen!

Publicerad 2014-01-30 19:03:00 i Träning,

Jag förstår inte en del människor. De där som aldrig verkar gå och lägga sig och som samtidigt kliver upp i ottan.
Vad går de på?!
 
Kanske är det så att de faktiskt inte behöver sova lika mycket som jag. Kanske är det så att de tycker att det är tråkigt att sova. Kanske vill de uppleva mer i livet än jag. Kanske är de inte trötta. Kanske är de för stressade för att gå och lägga sig. Kanske är de faktiskt så intresserade av sena TV-program att de inte vill sova ifrån dem. Kanske är det bara jag som tramsar. Fok kan väl få sova så mycket eller lite som de själva vill?! Hell, yeah.
.... Men att sömnproblem är vanliga i sverige, i alla fall i min bekantskapskrets, riskerar att bli ett ännu större problem än det verkar vara just nu.
 
Jag är ingen hjärnforskare och har ingen källa till det här. Men "alla vet" att hjärnan repar sig när du sover. Den bearbetar vad du tänkt på och fått uppleva under dagen. Den städar litegrann. Lägger saker där de ska ligga, rensar ut sånt som inte behöver vara kvar. Det är också under sömnen som vi laddar batterierna för morgondagen. Både hjärnan och musklerna behöver sömnen. Du kanske tror att musklerna vilar när du ligger i soffan men det är en helt annan kvalitet på vilan vid sömnen. Återigen - inget jag kan styrka med någon sorts forskning men "alla vet" att det är så.
 
Sömnproblem leder alltså på kort sikt till att man kan bli lite virrig. Det har väl alla varit med om? Man tappar fokus när man är trött. Hur ska hjärnan orka fokusera hela, hela tiden om den inte får vila? På lång sikt börjar väl kroppen och hjärnan att säga ifrån? Den orkar inte hur länge som helst utan sömn och kvalitativ vila! Jag tänker att vi snackar sjukdom till slut. Utbrändhet och depressioner, bland annat. Förutom att kroppen stänger ner sig och vi blir energilösa, såklart. Det är ju det första steget. "Jag orkar inte ens ta en promenad och aldrig att jag skulle orka med ett träningspass". Om du säger så under en lång period då du samtidigt knappt sover något så är du i obalans, om du frågar mig. Om du är så trött så hade kroppen sovit. Du är trött på fel sätt. Du blir trött av fel saker. Kanske är huvudet trött men kroppen pigg? Då behöver du träna. Din kropp vill bli lika trött som hjärnan!
 
Det här kanske är två helt olika saker men om man väljer att inte sova; Vad gör man istället? Är det viktigare än hälsan? Och om man inte kan sova; Varför söker man inte upp problemet och åtgärdar det eller ber om hjälp?
 
 
Varför just jag sover så himla bra?
Jag har ett lagom stressigt jobb som jag faktiskt lämnar på kontoret när jag går hem. I min bekantskapskrets är det ovanligt. Alla jobbar hela tiden. Man kan få tag på alla dygnet runt. Jag klarar inte av att ta hem det "bara lite grann", som det är just nu. Börjar jag svara på mail på kvällar och helger så slappnar jag inte av och jag börjar må dåligt ganska snabbt. Jag tror i så fall att folk förväntar sig svar av mig dygnet runt och jag kan inte låta bli att kolla jobbmailen det sista jag gör innan jag ska sova, vilket gör att jag ligger och grubblar i en halvtimme-timme innan jag somnar. Ineffektivt.
Jag vet om att jag funkar såhär och jag tar därför inte hem jobbet alls längre. Jag har satt en gräns för att må bra. Jag jobbar när jag jobbar och är ledig när jag är ledig. Jag måste ha det så, just nu. För att kunna sova bra. För att sömn är viktigt och prioriterat. För att jag jobbar desto hårdare när jag väl är på kontoret. Jag orkar det eftersom jag är ledig när jag är ledig och eftersom jag tränar. Fullt fokus på det jag gör, där jag är.
 
Jag tränar ofta och sliter mycket på min kropp. Jag kör åtta pass i veckan och har två vilodagar. Jag kör hårt med både min kropp och knopp, hela dagen. När jag är vaken så är jag igång. Jag kör. Jag fokuserar och håller tempo. För mig är det lite grann "av eller på". Antingen så kör jag på eller så vilar jag. När jag kommer hem från jobbet går jag därför direkt till träningspassen. Jag slappnar inte av mellan. På eller av. Jag kör medan jag är på. När jag väl kommer hem från passet stänger jag däremot av. Min kropp brukar vara riktigt tung och riktigt trött och perfekt matcha skallens energinivå. Jag äter middag, slökollar på TV i en timme eller två och sen sover jag. Gott. Ganska många timmar. Kvalitativt. Det är inget spännande liv. Men jag älskar det. I princip varenda minut av det.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-01-30 20:22:46

Så helt rätt, lämna jobbet där det hör hemma. På jobbet, sätt sleep på mobilen den oxå får vila.
Sunt så sunt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela