Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Träningsdagboken 18 september 2013

Publicerad 2013-09-18 20:15:00 i Träning,

Jag drunknade inte. Jag simmade 1000 meter!


 


När klockan ringde klockan fem imorse var jag inte kaxig. När jag vid halv sex bestämde mig för att gå upp fick jag ett sms från min träningsdate som bangade (av helt rimliga skäl). Jag gick upp ändå. Jag ska. Jag drog på mig mjukiskläder, drack en stor kopp kaffe och åt youghurt med valnötter, russin och honung. Note to self: Honung är gott men för mycket honung är jätteäckligt. När klockan blev sex var jag redo. Klockan kvart över sex klev jag ut genom dörren med väskan på axeln. Mot simbassängen!


Första steget är såklart att se till så att jag inte drunknar. Första trevande simtagen - och jag flyter! Det är mycket folk, trots att klockan bara är fem i sju när jag hoppar i. Jag gillar inte mycket folk. Det är så svårt att hitta sitt eget tempo. Kommer man ifatt någon som simmar långsamt måste man välja: simma jättefort för att komma om eller ligga kvar? Jag har också lite svårt att veta hur stor eller liten jag och alla andra är under vattnet och är rädd att sparka till någon och rädd för att bli sparkad själv.


Jag höll mig i femtiometersbassängen och tog sex rundor. 300 meter. Stretchade armarna lite och inser att det bara gått tio minuter. Tänker "jag tar en likadan vända" och det har sedan gått tio minuter till. Inser att om jag bara tar en extra vända nästa gång så har jag gjort 1000 meter och varit i vattnet i ungefär 35 minuter. Sagt och gjort så tog jag mina sista 400 meter. Det gick förvånansvärt lätt. Sist jag simmade (på 90-talet?) hade jag mjölksyra i armarna efter 20 minuter. Nu gick det ändå helt okej i 38 minuter. Jag kommer säkert att ha träningsvärk imorgon och det var ganska tråkigt men det kändes ändå helt okej. Jag ska försöka att få till en rutin att göra detta en gång i veckan. När jag väl simmade så fick jag ont i knäleder och fotleden som är opererad. Ironiskt med tanke på att knäna klarar av att jag springer långt. I och för sig får jag ont då också - simning kanske är bra?


Jag hade planerat ett löppass på fem kilometer nu på kvällen men halsen gör ondare och ondare och har idag fått sällskap av snor och nysningar. Jag hoppade det passet och försöker kanske imorgonbitti. I annat fall blir morgondagen en vilodag eftersom jag är uppbokad hela dagen och ska ut på roligheter på kvällen. Men - en vilodag i veckan kanske är okej...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela