Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Sluta "gå ner i vikt"

Publicerad 2013-09-22 13:23:00 i Träning,

Alltihop börjar med mätstocken "BMI". Någonstans däri grundar sig min kritik...

När det gäller BMI handlar det om att mäta kroppsmassa. Kroppsmassan ska vara en viss mängd i förhållandet till din längd. "Kroppsmassa" odefinierad. Är det någon mer än jag som ser problemet här? Om du inte ser det så behöver du fortsätta läsa.

Jag är allergisk mot allt det här "gå ner i vikt"-tjafset. "Vikt". Jag vill fråga alla som "går ner i vikt" vad vikt är. "Vikt" är i det här fallet kroppsmassa, alltså det man mäter i BMI. Problemet, om ingen annan ser det, är att det inte spelar minsta roll vad massan är gjord av när man ska gå ner i vikt. Jag vet fler än en person som är överviktig enligt BMI men som har en kropp fylld av muskler. Dessa personer är inga byggare men väl personer med god fysik och mycket muskler - och som är lite kortare än andra. Därav blir de överviktiga. De här personerna ska enligt BMIs sätt att mäta "gå ner i vikt". Sånt bullshit!

Andra anledningar till allergi, som egentligen är samma sak, handlar om att det fokuserar på fel saker. Det fokuserar på en våg. Det handlar om så små siffror. Två kilo hit eller dit - det ändrar jag på tre dagar. Det betyder ingenting. Jag kan väga 53 kilo ena dagen för att den andra dagen väga 51 kilo.
"Normalviktiga" människor ska inte fokusera på ett kilo hit eller dit. Däremot kanske flera av dem behöver fokusera på vad som fanns i det där kilot… Var det vatten? Var det fett? Var det muskelmassa? Var det gårdagens middag? Vad förlorade du när du gick ner ett kilo?

När jag började styrketräna regelbundet blev detta extra tydligt. Jag väger mig numera väldigt sällan (eftersom det är irrelevant information) men då jag vägde mig av nyfikenhet insåg jag att jag gick upp och upp och upp i vikt. Ju oftare jag gymmade, desto mer gick jag upp. Sakta men säkert. Kroppen såg däremot bättre och bättre ut. Mindre slapp, mindre fett, mindre "darr och gung". Alltså gick det åt rätt håll fast vågen sa tvärtom. Förstår ni nu min kritik mot vikthetsen?



Det handlar inte om att ha en kropp som mår bra.

Det handlar inte om vad man fyller sin kroppsmassa med.

Det handlar om att ha så lite kropp som möjligt, oavsett vad den är fylld med.

Det är idioti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela