Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Pengar rullar ut...

Publicerad 2013-10-02 19:24:00 i Träning,

Här kom anmälningskoden till Ultravasan. 1 350 kronor. Jag kan erkänna att det är på gränsen till för dyrt. Men jag betalar. Förra veckan anmälde jag mig även till TEC 50 miles. 600 kronor. Varför gör jag detta?

 

Jag har en enda hobby: träning. Det jag behöver för den hobbyn är en kropp som är full av bra energi samt utrustning i form av gymkort, löparskor och träningskläder. Här lägger jag mina pengar.

Jag funderar sällan över kostnader för bra mat. Ekologiskt går före det mesta. Det innehåller mindre "gifter" och kostgjorda ämnen än i "vanliga" råvaror. Jag äter det jag vill ha, det jag tycker är gott och det jag vet att min kropp mår bra av. Mycket grönsaker, lite kött. Någon gång i veckan unnar vi oss take out. Efter ett hårt träningspass kan jag unna mig en riktigt stor och fet pizza. Sitter jag stilla en hel dag äter jag kanske bara en sallad. Balans. Rätt sorts energi vid rätt tillfälle - utan pekpinnar! Men ett exempel på att jag prioriterar bra mat och bra energi är att jag ofta unnar mig extra god frukt. Det kanske är dyrt med passionsfrukt men livet är för kort för att låta bli. Jag vill leva gott. Jag går gärna loss i grönsaks- och fruktavdelningen. Här finns inga stopp!

 

I morse sprang jag ut klockan sju. Solen skulle just gå upp och det var ungefär 2-3 plusgrader ute. Igårkväll shoppade jag ny löparjacka. Ändå tvekade jag om jag skulle ta den på mig på morgonen. Jag ville spara den lite "så att den inte blir så sliten". Vad är det för trams?! Livet är för kort för att "spara" fina saker. Jag köper saker för att de ska användas. Jag lägger mycket pengar på träningskläder, coachning, gymkort, startavgifter och resor till lopp. Men det är också det livet jag vill leva. Självklart är det bra med en buffert om något skulle hända, men pengar ska inte samlas på hög. Man tjänar dem för att kunna spendera dem på saker man mår bra av. På samma sätt kände jag när jag sprang med min för stora och utslitna buff från förra vintern. Jag behöver nya. De jag har sitter inte bra och fyller därmed inte sin funktion. Jag har dessutom för få och jag vägrar att avstå ett löppass utomhus för att jag inte har utrustning. Jag priortierar min träning i de flesta lägen, även när det kommer till min budget. Det går mycket pengar hit. Men det får så göra.

 

1 350 kronor är i mesta laget för ett lopp. Det tillkommer ju dessutom resa och boende. Men jag kommer antagligen bara att springa just det loppet den enda gången. Första gången det arrangeras. Och jag kan liksom inte riktigt låta bli. Min enda hobby får kosta mig det lilla som blir över när tak över huvudet är betalat. Jag prioriterar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela