Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

"En mil var femte timme"

Publicerad 2013-10-12 21:25:00 i Träning,

Från början till slut, då?


Jag gick och la mig klockan 21. Att jag inte skulle somna visste jag om. Men det var värt ett försök! Jag lyckades somna till eftersom jag vaknade av väckarklockan.
Klockan 23:50 går jag iväg till gymmet. Jag är, till min förvåning, inte ensam där. Medan jag är där går det cirka åtta personer och två till kommer när jag ska gå… Det gör mig glad att se att fler tränar på "obekväma tider". Jag tar mig i alla fall upp på löpbandet. Jag hatar löpband. På TVn går en film jag sett förut och jag försöker att fokusera på något annat än att jag springer när jag är som tröttast på dygnet… Jag tar de första fem kilometerna i 6:00-tempo. Ökar sedan till 5:42-tempo och de sista 500 meterna tar jag i 5:13-tempo. Sluttid 58:14.
Går hem, äter en chokladboll, tar en dusch och försöker somna om.

Jag sover inte mycket. Det är svårt att varva ner, det är många människor utanför som för oväsen och sirener som låter. Men jag lyckas till slut och vaknar klockan 4:40 för att gå iväg igen. Jag gör samma upplägg som sist. Start i 6:00-tempo. Sedan ökar jag till 5:42-tempo vid 5-8,5 km. 8,5-9,5 går i 5:27 och sista 500 meterna i 5:13-tempo. Nu var gymmet däremot tomt. Jag lyssnade på "Quiza med P3" och lyckades stå ut med tristessen att bara stirra på siffror eller in i väggen… Sluttid: 57:57. Fick skavsår av dragkedjan på tightsen och känningar i vänster baksida lår.
Hem igen och trycka i en halvliter sportdryck, två chokladbollar och en kapsel aminosyra. Ännu en dusch och ner i säng.

Vaknar vid halv tio och kliver upp. Dags att ta tredje milen. Den här gången utomhus - i solsken! Jag tar mig in till centrala Göteborg och följer vattnet hem igen. Jag får till 52 meter höjdstigning och medeltempo på 5:40. Sluttid: 56:37. Det var något kallt ute. Jag skulle tagit på en buff om halsen och kanske en jacka ändå. Underställströjan blev kall när den blev blöt. Börjar få skavsår i ljumskarna och ännu mer ont i baksida lår och lite mer i benhinnan än innan. Jag har haft ont i vänster benhinna ett tag, så det är ingen överraskning.
Kommer hem till sambo och hans vän som är på besök. Tar en dusch, kaffe, en liter sportdryck, två bananer, två chokladbollar och salta pinnar. Här hade jag egentligen tänkt äta lunch. Sambon hade handlat hem det jag bad om (hambrugare och bejkon så att jag skulle kunna välja mellan blodpudding och bejkon eller börjare), men jag var inte minsta sugen på något av det. Sparas till lunch imorgon!

Jag började bli riktigt trött vid halv två. Var nära att somna på soffan vid två men höll mig vaken. Jag kladdade på liniment på vänster benhinna och tog samma tur, till Göteborg och tillbaka, klockan 15. Betydligt varmare och underställströja var precis lagom. Att jag får energi av den här solen och vackra hösten behöver jag kanske inte förklara? Trots att det var samma runda fick jag den här gången ihop 75 höjdmeter. Medeltempo på 5:51 är okej. Sluttid 58:28 och den långsammaste intervallen. Efter den här intervallen åt jag tre chokladbollar, en halvliter sportdryck, en kapsel aminosyra och mera salta pinnar. Sen ännu en dusch.

 

 


Jag kan tillägga att jag efter alla intervaller frusit riktigt ordentligt! Speciellt baksida lår, som jag började få ont i vid andra intervallen, kändes riktigt kall. Efter den här fjärde intervallen la jag vänster baksida lår på en spikkudde. Höger baksida fick också en liten sväng.

 

 



Innan den sista intervallen hann jag halvsova en timme ungefär, på soffan, framför en film. Välbehövligt! Sedan vaknade jag, drack kaffe och åt en chokladboll till. Då var det två timmar kvar till start av sista intervall. Jag gjorde samma sak igen. Spikkudde en stund innan, benhinna fick liniment och även stödstrumpor. Nu blev det underställströja och vindjacka. Kastade dock vantar och halsbuff innan jag gick ut. Jag tänkte "det är lika varmt nu som vid kl 10 och jag får inte låta mig luras av mörkret". Det var rätt beslut. Det hade blivit för varmt. Jag tog en "runt-runt-runda" där jag körde när jag sprang "fem kilometer var tredje timme", nere i industriområdet. Men nu fick jag såklart ta den två vändor, och en liten extrarunda i bostadsområdet där jag bor för att få ihop alla 10 kilometer. Medeltempo 5:31! Snabbaste intervallen av alla. Sluttid: 55:14. Riktigt nöjd avslutade jag med att köpa alkoholfri öl (men två kalla låg redan i kylen och väntade) samt pizza. Jag har ätit halva pizzan, druckit en av ölen och duschat. Sitter nu i tjocka mjukiskläder, fryser lite fortfarande och väntar på sambon som ska komma hem från jobbet.

En helt okej dag. Men fy tusan, vad det tar på kroppen att sova lite, knappt kunna äta och att starta igen, igen och igen… Nu ska jag ta ännu en öl. God kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela