Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Helg i Nice

Publicerad 2013-04-30 18:25:00 i Träning,

Jag och sambon har spenderat helgen på franska rivieran - i Nice!

 

Löparspår: fyra av fem!

Mycket fin strandpromenad, dock något kort. Från flygplatsen till hotellet i Nice var det mellan 6 och 10 kilometer beroende på vem vi frågade och vilken karta vi kollade på. Från vårt hotell var det cirka 2-3 kilometer till hamnen vilket verkade vara "andra sidan" av strandpromenadens slut. Alltså något kort löpartur, om du frågar mig. Jag löste det genom att springa fram och tillbaka, vilket jag egentligen tycker är tråkigt.

Väder: ett av fem.

Vi hade regn alla tre dagar. Sol i max två timmar sammanlagt. Regn och Nice är en dålig kombo. Därför åkte vi till Monaco - där det i och för sig också regnade. Det finns ingenting att göra i Nice eller Monaco om man vill hålla sig inomhus. Det här är ställen där man behöver bra väder och riktigt bra skor - för det är städer man ska promenera runt i och glo. Vi hittade dock en glassbar där vi slog oss ner efter att ha gått upp och ner för många backar i Monaco.

Mat: två av fem.

Enligt caféerna består "traditionell" fransk frukost av vit baugette och croissant med smör och marmelad. Inget protein och inga fibrer så långt ögat når. Andra dagen lyckades vi hitta ett bra ställe där vi kunde få mackor med pålägg och yoghurt och fruktsallad. I de flesta fall fanns det den "traditionella" franska eller den engelska med ägg och bacon att välja mellan. Inte många ställen som erbjöd vad jag kallar "god frukost"...

Att ta sig till andra städer: fyra av fem!

Väldigt enkelt och väldigt billigt att ta tåg eller buss till andra städerna i närheten, så som Monaco eller Cannes. Vi tog tåget till Monaco och bussen tillbaka. Båda funkade bra och gick relativt snabbt. Bra område att åka omkring i annars, vid typ "backpacking" eller roadtrips?

 

 
 

Ja, allt som allt en okej stad. Eller ja. Väldigt tråkigt men som löparstad helt okej. Hade E haft en bättre fot och jag inte precis varit sjuk hade jag sprungit mer. Men nu blev det en annan typ av resa. Jag har dock lust att åka tillbaka någon gång och då springa från Monaco till Cannes! En annan gång, en annan gång... Imorgon blir det långpass här hemma i Göteborg. Här ska i alla fall solen skina!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela