Jennifers träning

Träningsdagbok och tankar om träning och kost!

Ska livet hänga på ett papper?

Publicerad 2012-12-12 19:19:00 i Allmänt,

Nej, nu har jag "inget bättre för mig" eller så är jag tillräckligt upprörd. Jag vet inte vilket. En kombo. Jag vill uppmärksamma detta;
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det här skrämmer mig. Det skämmer mig som svensk medborgare hur polisen kan kringå lagen. Jag funderar över vem som beordrat dem att göra detta? Vem satt i vilket möte och sa "nu gör vi såhär för att lösa det här problemet, det är prioriterat pga det och det". Vem var det? Vilket var syftet? Vem stod egentligen bakom?
 
Jag funderar också på om jag har rätt att vara här? Vem har bestämt att just jag ska få bo i Sverige? Jag föddes här - men sen då? Vad ger mig rätten att vara här som inte en flykting har? Vad är så stor skillnad på mig och en flykting? Jag har jobb? Jo, visst. Men det kan de också skaffa om de bott här en stund och fått lite tid att smälta allt de varit med om. När de får lite trygghet i att veta att de får stanna här.
 
Papperslösa, ja. Den mest utsatta flyktinggruppen, kanske? Papperslösa på grund av att de är politiska flyktingar, kanske? Om får reda på att de är de personer de är i sitt hemland riskerar de att bli uppsökta här i Sverige och dödade. Eventuellt blir de ändå hemskickade och dödade då också. Politiska flyktingar flyr på grund av att de försöker införa demokrati, kanske? För att de ifrågasätter makten, kanske? Är det rimligt att skicka hem dem? Är det rimligt att skicka nån rakt in i döden för att de gör det vi i sverige gör varje dag och tar för givet? Ska vi döda alla våra journalister som granskar våra makthavare? Alla som säger ifrån, som jag gör nu, mot polis och politiker?
Andra typen av papperslös flykting har flytt i pyjamasen och inte direkt haft tid att boka en tid hos nått kontor för att skaffa fram pappren, kanske? Eller kanske inte ens har några papper? Barn som inte har fått ett pass av sina föräldrar, till exempel. I vissa länder kankse man inte har papper på samma sätt som vi har i sverige. Ska det ligga till grund för att de inte får fly hit när det är krig i deras hemland? Är det rimligt att livet ska hänga på ett papper?!
Så kommer nu snart den Sverigedemokrat som tycker att detta är helt korrekt. "Rätt ska vara rätt". Men självklart bara när det gäller invandrare. Själva jobbar de nog gärna svart, beter sig som skit och allt möjligt annat som jag inte ens orkar börja tänka på. Och den invandrare de råkar känna är ju "helt okej, och han behöver inte åka hem igen". "Dubbelmoral" skulle jag vilja se statistik på och jämföra mellan SD-sympatisörer och "vanliga" personer. Lovar att det finns en koppling! I alla fall; Det här är inte rätt! Man kan inte kringgå lagen för att få sin vilja igenom. Man får inte göra det. Det är inte rätt. Visst att de kanske bryter lagen genom att komma hit utan papper, men har man inga papper så har man inget val. Var är man välkommen utan papper? Precis. Och då står vi där igen. Ska livet hänga på ett papper?
 
Det gör mig rädd. Riktigt rädd och rädd på riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Tränar, främst löpning och styrka. Jag vill öka distans, hastighet, springa off-trail och bli superstark.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela